Mindennapos testnevelés bevezetésének legjobb gyakorlatai
Hír
2012-10-11
A mindennapos testnevelés nem csupán létesítményfüggő, sok függ a szervezés, időbeosztás, illetve az önkormányzatok, a helyi oktatási intézmények és a sportegyesületek együttműködésén is – állapították meg a „Mindennapos testnevelés bevezetésének legjobb gyakorlatai” című konferencia résztvevői március 6-án, Gödöllőn. A Magyar Önkormányzatok Szövetsége (MÖSZ) rendezvényén – többek között – Czene Attila a NEFMI államtitkára, Szalay Ferenc, Szolnok Polgármestere és Dubecz József, a TF docense tartottak előadásokat, amit kerekasztal-beszélgetés követett.
A mindennapos testnevelés nem csupán létesítményfüggő, sok függ a szervezés, időbeosztás, illetve az önkormányzatok, a helyi oktatási intézmények és a sportegyesületek együttműködésén is – állapították meg a „Mindennapos testnevelés bevezetésének legjobb gyakorlatai” című konferencia résztvevői március 6-án, Gödöllőn. A Magyar Önkormányzatok Szövetsége (MÖSZ) rendezvényén – többek között – Czene Attila a NEFMI államtitkára, Szalay Ferenc, Szolnok Polgármestere és Dubecz József, a TF docense tartottak előadásokat, amit kerekasztal-beszélgetés követett.
A konferenciát megnyitó Gémesi György MÖSZ-elnök köszöntőjét követően elsőként Czene Attila, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium sportért felelős államtitkára ismertette a mindennapos testnevelés szeptember 1-i bevezetésével kapcsolatos kormányzati célokat. Mint elmondta, az előzetes felmérések tanúsága alapján, a program országos bevezetésénél nem elsősorban a sportlétesítmények, inkább a szakpedagógusok hiánya jelenthet majd gondot. Persze tornatermek tekintetében is nagy a lemaradás, ezért nem az egy iskola-egy tornaterem modell lenne a megoldás, hanem az egyéb sportlétesítmények körzetenkénti bevonása a programba, amihez a helyi önkormányzatok, oktatási intézmények és sportegyesületek konstruktív együttműködésére van leginkább szükség. A program akkor működne igazán, ha körzetenként három-négy sportágban lehetne biztosítani sportág-népszerűsítő, sportágválasztó foglalkozásokat, amivel nemcsak a népegészségügyi célokat valósítanák meg, de a létesítmények és a szakedzők kapacitását is maximálisan ki tudnák használni. Ezeket az együttműködéseket az önkormányzatoknak kellene mindenütt megszervezniük, amihez a kormány minden segítséget igyekszik majd megadni.
A sportélet fejlesztése és támogatása rengeteg pozitív hozadékkal bír egy város életében: hozzájárul a tehetséggondozáshoz, erősíti a lokálpatriotizmust, jól felhasználható a városmarketingnél, növeli a helyi vállalkozók bevételét és lehetőséget biztosít a szabadidő hasznos eltöltésére – ismertette előadásában Szalay Ferenc, Szolnok első embere. A Parlament Sport- és Turisztikai Bizottságának alelnökeként és a Magyar Kosárlabdázók Országos Szövetsége elnökeként is tevékenykedő polgármester ezután városa mindennapos testnevelés programját mutatta be. Mint elmondta, a Megyei Jogú Városok közül elsőként itt vezették be koncepcionálisan a programot 2001-ben, ami 10 általános iskola 105 osztályának 3200 diákját érintett. A program részeként az önkormányzat megtanítja az 1-2. osztályosokat úszni, évente díjazzák a diákolimpiákon, illetve a szabadidősport rendezvényeken résztvevőket, a folyamatos ellenőrzések jóvoltából pedig mindenkiről személyre szabottan tudják, hol van lemaradva, miben érdemes fejleszteni, s melyik sportágra lenne leginkább alkalmas.
A mindennapos testnevelés bevezetésére a fővárosban is van már példa – derült ki Kovács Lajos XII. kerületi alpolgármester előadásából. A budai kerület nyolc önkormányzati fenntartású általános iskolájában 2009-ben kezdték meg a mindennapos testnevelés felmenő rendszerben való bevezetését, így abban mindezidáig 56 tanulócsoport 1272 diákja vett már részt. Az iskolákban rendelkezésre álló humán erőforrásokat és infrastruktúrát kiegészítendő, új intézményi sportfelületeket alakítottak ki, külső sportfelületeket vontak be, kerületi sportegyesületeket kapcsolták be a munkába. Bár még csak három éve folyik a program, a kontrollvizsgálatok minden téren kedvező eredményeket mutatnak: a résztvevőknek nemcsak a fiziológiai paramétereik, de szociometriai attitűdjeik és tanulmányi eredményeik is kimutathatóan javultak.
Parti Zoltán programigazgató a gödöllői edzéselvű testnevelés programcsomagját ismertette meg az egybegyűltekkel. Mint elmondta, az Edzéselvű Testnevelés Helyi Tanterve egy fővárosi gimnáziumban, korábban kidolgozott programcsomag, Gödöllő iskoláira adaptált változata, amelyet Gémesi György polgármester kezdeményezésére vezettek be a 2011-2012. tanévben, az önkormányzati fenntartású iskolák 1-3. évfolyamainak valamennyi tanulócsoportjában. Ez négy iskolában 36 tanulócsoportot érint, a városban tanulók harmadát. A programban – amelynek írásos anyaga a letölthető a Magyar Kajak-Kenu Szövetség honlapjáról – részt vesznek a városi sportegyesületek kompetenciával rendelkező szakemberei is, a testnevelésórákon oktatva a tanulókat. A csomag lényegi eleme az egyes képességek fejlődésének folyamatos mérése és követése, ami a program tartalmi kontrollját, az egyéni fejlődés követhetőségét, annak a résztvevők számára biztosított megismerhetőségét szolgálja.
Dubecz József, a Semmelweis Egyetem - Testnevelési Főiskola docense a sport általi nevelés és az iskolai sport pozitív élettani hatásairól tartott előadást. Mint kifejtette, a sporttal való nevelésnek felbecsülhetetlen jelentősége van az ember fizikai és mentális fejlődésében: növeli az immunrendszer működését, jó hatással van a hormonháztartásra, javíthatók vele a kondicionális és a koordinációs képességek, és a minőségi életet is meghosszabbítja. Dubecz József felhívta a figyelmet arra, hogy mindig az intenzív fejlődési szakaszban lévő szerveket és képességeket kell fejleszteni, és – a különböző biológiai felépítés, illetve erőállapot miatt – érdemes elgondolkodni azon is, hogy a fiúk és a lányok számára különböző testnevelési edzésterveket dolgozzanak ki.
A konferenciát kerekasztal-beszélgetés zárta Dubecz József, Gémesi György, Kovács Lajos és Parti Zoltán részvételével, ahol Gémesi György – mintegy az elhangzottakat összegezve –elmondta: bár 300 iskolának nincsen még tornaterme, így mindenképpen folytatni kell a 90-es évek elején megkezdett tornaterem-építési programot, ugyanakkor a mindennapos testnevelés program országos bevezetése szervezés és időbeosztás kérdése is. A kormány kezdeményezése mindenképpen üdvözlendő, de vigyázni kell, nehogy a jelenleg jól működő modellek sérüljenek a közoktatás állami kézbe vétele után.
Forrás: Magyar Polgármester Online