Közös nyilatkozat a köznevelési törvényről
Hír
2012-10-16
A Magyar Önkormányzatok Szövetsége, a Jegyzők Országos Szövetsége, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete, a Pedagógusok Szakszervezete, valamint a Magyar Faluszövetség december 7-én, Budapesten tartott konzultációjuk után sajtótájékoztatón fejtették ki álláspontjukat a Nemzeti köznevelésről szóló törvényjavaslattal kapcsolatban és ismertették közös nyilatkozatukat.
A Magyar Önkormányzatok Szövetsége, a Jegyzők Országos Szövetsége, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete, a Pedagógusok Szakszervezete, valamint a Magyar Faluszövetség december 7-én, Budapesten tartott konzultációjuk után sajtótájékoztatón fejtették ki álláspontjukat a Nemzeti köznevelésről szóló törvényjavaslattal kapcsolatban és ismertették közös nyilatkozatukat.
Gémesi György, a MÖSZ elnöke a konzultáció utáni sajtótájékoztatón kiemelte: az önkormányzatok legnagyobb feladata eddig a közoktatás volt, e feladatukat azonban egyre nehezebben tudják ellátni, mert a normatíva a költségek felét sem fedezi. Ugyanakkor olyan módosító indítványok érkeztek az önkormányzati törvényhez - sok esetben ugyanazon frakciótól -, amelyek egymást is kioltják. Az államosítás óriási változást hozhat - mondta, megjegyezve, hogy a vagyon integrálása "komoly lehetőség" a költségvetés hiányainak pótlására.
Azzal értett egyet, hogy amelyik fenntartó akarja, adja át az iskolát, de az nem megoldás, hogy a szakmai részt elveszi az állam, és az önkormányzatoknak marad a festés, a kertrendezés. Ezt megalázónak tartják - tette hozzá. Jelezte: több mint ezer polgármesterrel találkozott, és nagyon kis hányaduk értett csak egyet az államosításnak ezzel formájával.
A PSZ elnöke arról beszélt, hogy nem tartják jó iránynak, hogy a közoktatás fenntartása állami kézbe kerüljön, ez központosítást jelentene, amihez központi létszámgazdálkodás és nagyon kemény ellenőrzési rendszer társulna. Nagyarányú intézménybezárási hullámtól, pedagógus elbocsátástól tartanak, nem látnak ütemtervet, nem látják a pontos számításokat sem, hogy ez mibe fog ez kerülni - sorolta, hozzátéve: meg kellene hallgatni a döntéshozóknak azt is, hogy a szakma mit mond.
Mendrey László, a PDSZ elnöke azt mondta, alapértéknek tekintik, hogy az iskola és "használói" között szoros kapcsolat legyen, ehhez az önkormányzati fenntartás jó lehetőséget adott. A most kínált megoldást zsákutcának nevezte, és azt mondta, nem látszik, hogy a megvalósításhoz szükséges forrásokat honnan teremtik elő. Szintén lehetséges következményként említette az iskolabezárásokat és a pedagógus elbocsátást.
Nánási Éva, a Jegyzők Országos Szövetségének elnöke kiemelte: jó helyen volt az önkormányzatoknál az oktatásigazgatás és a fenntartás, nagyon sok jó és kreatív megoldás született.
Rádiné Gémes Ildikó, a Magyar Faluszövetség képviseletében azt mondta, hogy az a "hibrid megoldás", ami előttük áll, a kistelepüléseket fokozottan sújtja majd, és teljesen lehetetlenné válik, hogy visszaszerződjék az intézményeiket. Reményének adott hangot, hogy a végső változatban nem szerepel majd kistelepülési felső tagozatok megszűnése.
A szervezetek képviselői által elfogadott állásfoglalás rögzíti: nem vitatják annak szükségességét, hogy át kell tekinteni a közoktatásban az állam szerepét. Ennek azonban nem lehet az az eredménye, hogy a települési önkormányzatok elvesztik érdemi befolyásukat a közoktatási intézmények működését meghatározó kérdésekben - fogalmaztak.
Felhívták a figyelmet arra, hogy a közoktatás nem töltheti be rendeltetését, ha kiragadják abból a társadalmi környezetből, amelyben működik, ahonnan a gyermekeket fogadja. Egyetértettek abban, hogy a közoktatás hatékony és törvényes, minden gyermeknek megfelelő színvonalú szolgáltatást nyújtó rendszere a helyi önkormányzatok nélkül nem szervezhető meg.
Elvárják a döntéshozóktól, hogy olyan megoldást találjanak, amely támaszkodik a település választópolgárainak közösségére, elismeri a szülői közösségek jogosítványait, és megteremti az állami beavatkozás lehetőségét minden olyan kérdésben, amely ahhoz szükséges, hogy a közoktatás egyenlő esélyeket biztosítson.
NYILATKOZAT
a Magyar Önkormányzatok Szövetsége, a Magyar Faluszövetség, a Jegyzők Országos Szövetsége, a Pedagógusok Szakszervezete, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete együttes állásfoglalása a közoktatás államosításáról
1. A Magyar Önkormányzatok Szövetsége, a Magyar Faluszövetség, a Jegyzők Országos Szövetsége, a Pedagógusok Szakszervezete, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete egyetért abban, hogy a közoktatás hatékony és törvényes, minden gyermeknek megfelelő színvonalú szolgáltatás nyújtására alkalmas rendszere a helyi önkormányzatok közreműködése nélkül nem szervezhető meg.
2. Nem vitatják annak fontosságát és időszerűségét, hogy át kell tekinteni az államnak a közoktatásban betöltött szerepét.
3. Kijelentik, ennek eredménye nem lehet az, hogy a települési önkormányzatok elvesztik érdemi befolyásukat az illetékességi területükön működő közoktatási intézmények működését meghatározó döntések meghozatalában.
4. Hiányolják, hogy a közoktatás rendszere államosításának szükségességét, hatékonyságát semmilyen hatástanulmány nem támasztja alá.
5. Felhívják a figyelmet arra, hogy a közoktatás nem töltheti be rendeltetését, ha kiragadják abból a társadalmi környezetből, amelyben működik, ahonnan a gyermekeket, a tanulókat fogadja. Az iskolai nevelő és oktató munka akkor lehet hatékony, ha támaszkodik a település kulturális, művészeti, sport hagyományaira, beépíti azokat a nevelési funkciói közé. Elengedhetetlen, hogy szoros együttműködés alakuljon ki az óvodák, iskolák és kollégiumok, valamint az adott település gyermek- és ifjúságvédelmi, családvédelmi, szociálpolitikai rendszerével.
6. Felhívják a döntéshozók figyelmét arra, hogy az óvodák, iskolák és kollégiumok pedagógus közösségének legfontosabb támasza a település lakóközössége, azoknak a szülőknek a közössége, akiknek a gyermekeiről az adott nevelési-oktatási intézmény gondoskodik. A nevelő munka alapja a pedagógusok és szülők együttműködése, egymás kölcsönös segítése. Ez a kapcsolat pedig akkor lehet harmonikus és eredményes, ha a szülők részt vehetnek a döntéshozatal folyamatában, mind a fenntartói intézkedéseknél, mind az intézményi feladatok megtervezésénél és végrehajtásánál.
7. A Magyar Önkormányzatok Szövetsége, a Magyar Faluszövetség, a Jegyzők Országos Szövetsége, a Pedagógusok Szakszervezete, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete támogatja, hogy a közoktatás rendszere működésének felülvizsgálata és átalakítása során a gyermek mindenek felett álló érdekét vegye figyelembe, különös tekintettel az esélyegyenlőség megteremtésére.
8. Elvárják a döntéshozóktól, hogy olyan megoldást találjanak, amely támaszkodik a település választópolgárainak közösségére, elismeri a szülői közösségek jogosítványait és e mellett megteremti az állami beavatkozás lehetőségét minden olyan kérdésben és esetben, amely ahhoz szükséges, hogy a közoktatás rendszere egyenlő esélyt biztosítson minden gyermeknek képessége, tehetsége kibontakoztatásához, függetlenül attól, hogy melyik településen él.
9. A Magyar Önkormányzatok Szövetsége, a Magyar Faluszövetség, a Jegyzők Országos Szövetsége, a Pedagógusok Szakszervezete, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete készek együttműködni e célok eléréséhez szükséges megoldások kidolgozásában.
Magyar Önkormányzatok Szövetsége
Magyar Faluszövetség
Jegyzők Országos Szövetsége
Pedagógusok Szakszervezete
Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete