Az alapok jók, már csak a finomhangolás hiányzik
Hír
2013-11-08
Hosszú évek óta a mostani a legjobb önkormányzati költségvetés tervezet, de még szükség van finomhangolásra – állapították meg a Magyar Önkormányzatok Szövetsége (MÖSZ) és a Konrad Adenauer Stiftung „Önkormányzatok költségvetése 2014” című konferenciájának résztvevői, 2013. november 8-án, Gödöllőn. A polgármesterek, jegyzők és más önkormányzati szakemberek különösen az adósságrendezésből kimaradt települések kompenzációjára, a területi egyenlőtlenségek figyelembe vételére és a kistelepülések iránti szolidaritásra hívták fel a figyelmet.
Hosszú évek óta a mostani a legjobb önkormányzati költségvetés tervezet, de még szükség van némi finomhangolásra – állapították meg a Magyar Önkormányzatok Szövetsége (MÖSZ) és a Konrad Adenauer Stiftung „Önkormányzatok költségvetése 2014” című konferenciájának résztvevői, 2013. november 8-án, Gödöllőn. Az összegyűlt polgármesterek, jegyzők és más önkormányzati szakemberek különösen a az adósságrendezésből kimaradt települések kompenzációjára, a területi egyenlőtlenségek figyelembe vételére és a kistelepülések iránti szolidaritásra hívták fel a figyelmet.
Gémesi György a 2014-es önkormányzati költségvetés-tervezetet erényeit és hiányosságait ecseteli
A mostani konferencián szeretnénk folytatni azt a párbeszédet, amit a Magyar Önkormányzatok Szövetsége februári konferenciáján indítottunk el a polgármesterek és a belügyi, illetve nemzetgazdasági tárca képviselői között – mondta köszöntőjében Gémesi György, a MÖSZ elnöke, majd Dr. Papp Magdolna Emese, a Belügyminisztérium Önkormányzati - Gazdasági Főosztályának főosztályvezetője és Dr. Berczik Ábel, a Nemzetgazdasági Minisztérium kincstárért felelős helyettes-államtitkára ismertették a 2014-es költségvetés-tervezet önkormányzati fejezetének legfontosabb elemeit a hallgatósággal.
Mint elmondták, a Parlament előtt lévő koncepció készítésénél a lehető legjobban igyekeztek figyelembe venni a februári konferencián elhangzottakat és a feladatfinanszírozással kapcsolatos azóta érkezett önkormányzati észrevételeket is. Ennek eredményeképpen a 2014-es önkormányzati finanszírozás főösszege 703,6 milliárd forint lesz, ami 8,8 százalékkal magasabb az ideinél. A kötelező feladatok támogatásában nem lesz változás, ahogyan a központilag támogatott köztisztviselői létszám is 25 ezer fő marad, a közös hivatalok működési támogatását azonban jövő évtől kizárólag a székhely településeknek folyósítják.
A saját adóbevétel beszámításának rendszere differenciáltan változik, a legalacsonyabb adóerő-képességű települések esetében meg is szűnik majd. A kistelepülések kiegészítő támogatása 4 milliárd forintra nő, a gyermekétkeztetésre fordított forrást 7 milliárd forinttal, 51,5 milliárd forintra emelkedik, s több pénz kerül a BM EU-önerő alapjába és az önkormányzati feladatfinanszírozáshoz kapcsolódó fejlesztések támogatására is. Új jogcímként jelenik meg az e-útdíj kompenzáció (10 milliárd forint) és az adósság-konszolidációban részt nem vett települések fejlesztési támogatása (szintén 10 milliárd forint). Ez utóbbi – a tervek szerint – nemcsak egyszeri támogatás lesz, hanem a következő költségvetésekben is szerepelni fog.
Schmidt Jenő, a Települési Önkormányzatok Szövetsége (TÖOSZ) elnöke az utóbbi évek legjobb önkormányzati költségvetés-tervezetének nevezte a 2014-es koncepciót, ami azonban még közel sem hibátlan, különösen a belső elosztási mechanizmusával vannak még problémák, szolidárisabbnak kellene lenni a kistelepülések iránt. A TÖOSZ elnöke pozitívnak nevezte, hogy az önkormányzati szövetségek által kezdeményezett változtatások egy része belekerült a koncepcióba, mely láthatóan törekszik a működési anomáliák kiküszöbölésére, de további finomhangolásra van szükség, mert különben nem fog eltűnni a hiány az önkormányzati rendszerből.
A MÖSZ, a TÖOSZ, a KÖSZ és a Magyar Faluszövetség által, a költségvetés-tervezettel kapcsolatban megfogalmazott észrevételeket ismertetve Schmidt Jenő elmondta: az idei évhez képest többletként megjelenített, mintegy 60 milliárd forintos többletforrás döntő mértékben egyes működési feladatokhoz kapcsolódó korrekció, de a gyermekétkeztetési és a bölcsődei támogatás, a falu- és tanyagondnoki szolgálat ellátására biztosított összeg továbbra sem fedezi a valós költségeket, míg a köztemető, a közútfenntartás és a közvilágítás támogatása esetében a számítási alap nem fogadható el. Mindezzel együtt bízik benne, hogy a 38,6 milliárdos fejezeti tartalék elegendő lesz a településeken keletkező működési hiány pótlására.
Az előadásokat követően Varga László taktaharkányi, Sisák Imre pásztói és Prozlik László gádorosi polgármesterek fogalmazták meg a véleményüket a költségvetési tervezetről, majd számos polgármester és jegyző is hozzászólt a kérdéshez. A felszólalók leginkább a területi egyenlőtlenségek figyelembe vételét hiányolták a feladatfinanszírozással kapcsolatban, de számos kritika érte a közfoglalkoztatás jelenlegi rendszerét, a gyermekétkeztetés elégtelen támogatását, a két települést ellátó közös hivatalok finanszírozását, a köztisztviselői béreket, valamint azt, hogy a konszolidáció során miért csak a pénzintézetek felé való tartozásokat vették figyelembe, illetve hogy miért nem tesznek különbséget a felelősen és a felelőtlenül gazdálkodók hitelfelvételeinek megítélésében.
Végezetül Gémesi György summázta az elhangzottakat, majd felhívta a polgármesterek figyelmét a 2014 nyarán rendezendő Magyar Polgármesterek X. Világtalálkozójára, valamint arra a jövő januárban, a WestEnd City Centerben nyíló interaktív címerkiállításra, amelynek koordinálásában a MÖSZ is tevékeny részt vesz, s amely rendkívüli bemutatkozási lehetőséget biztosít a hazánk kis és nagy települései számára.
Forrás: Magyar Polgármester Online
Letölthető tartalmak:
Dr. Berczik Ábel előadása.pptx
Schmidt Jenő előadása.ppt
Dr. Papp Magdolna Emese előadása.ppt