2024. 404:en:December 29. Tamás, Tamara napja van
MÖSZLAP
MÖSZLAP

möszlap

A helyi médiában is a minőség a legfontosabb

Hír

2012-10-17


A Magyar Önkormányzatok Szövetsége és a Magyar Újságírók Országos Szövetsége közös konferenciája az önkormányzati kommunikáció és a helyi nyilvánosság kapcsolatáról.




A médiakutatások szerint napjainkban folyamatosan erősödik a helyi - s ezen belül az önkormányzati - média szerepe. De vajon kik és milyen körülmények között készítik ezeket a lapokat, honlapokat, televízió- és rádióműsorokat? Mennyire lehetnek objektívek, és mennyire szükséges tükrözniük az aktuális önkormányzati vezetők álláspontját? Többek között ezekre a kérdésekre keresték a választ a MÖSZ és  a MÚOSZ "Önkormányzati sajtó és a helyi nyilvánosság" című konferenciájának résztvevői október 17-én, Gödöllőn.

A helyi média és az önkormányzati kommunikáció helyzetét és jövőjét vizsgáló  tanácskozáson közel 150 polgármester és újságíró megállapította: a helyi sajtó erősödik és jelentősége nő. Ezen a téren még a nyomtatott sajtóformák vezetnek, de a honlapok és a sugárzott sajtó integrációja a komplex önkormányzati kommunikáció és a településmarketing irányába fejlődik.
Hazánkban a helyi sajtónak csupán tizede van az önkormányzatok tulajdonában. A konferencián többen hitet tettek a tiszta kereskedelmi modell mellett, de ezzel az állásponttal szemben a sikeres önkormányzati főszerkesztők a szakmai igényesség fontosságát hangsúlyozták, a tulajdonos mindenkori kiszolgálása helyett.
Kleer László, a MÚOSZ elnökségi tagja az önkormányzati sajtó objektivitásával kapcsolatos fenntartásainak adott hangot, mondván: hogyan is várhatnánk tárgyszerűséget olyan szerkesztőktől és újságíróktól, akik egzisztenciálisan az önkormányzattól függenek. Véleménye szerint mindössze a rendszerváltozás utáni első két évben lehetett sajtószabadságról beszélni, azóta ismét teret nyert a cenzúra és az öncenzúra.

Csak részben értett egyet ezzel Halász Gábor kiskutasi polgármester, aki szerint az önkormányzati sajtó legfontosabb szerepe a korrekt és hiteles tájékoztatás, a leírtakkal kapcsolatos kritikának az olvasóban kell megfogalmazódnia. A helyi és országos média működésében is járatos - jelenleg a keszthelyi Helikon Rádiót igazgató - Halász Gábor úgy véli: az önkormányzattól való valódi függetlenség záloga a magántőke bevonása és az önálló gazdálkodás.   
A gyors és pontos tájékoztatást nevezte az önkormányzati média legfontosabb feladatának Péterfi Csaba, Gödöllő város kommunikációs igazgatója is, hozzátéve, hogy ügyelni kell a helyes arányokra, a hírek súlyozására és tálalására is. Péterfi Csaba szerint a polgármester jobbkeze a kommunikációs szakember, akinek mindenről tudnia kell, akinek észre kell vennie és ki kell javítania a főnöke esetleges hibáit, sőt esetenként irányítania is kell a településvezetőt.  A kommunikációs igazgató mindemellett felhívta a figyelmet a jó településmarketingre, aminek mindig a pozitívumokat kell hangsúlyoznia és hírértékű eseményekkel kell meghódítania az országos nyilvánosságot. 
Két előadás is bebizonyította, hogy keveset tudunk a magyar "sajtójéghegy" 82 százalékát kitevő, "vízvonal alatti" helyi médiumokról, amelyek tudományos mérése csak mostanában indul. Nyilvánvalóvá vált, hogy a települések jövőbeni kommunikációja a digitális megoldások nélkül elképzelhetetlen. A kezdeti mérések azt igazolják, hogy az internet elsődleges lehetősége a közösségépítés, mert városias településeink lakosságának fele már regisztrált valamelyik közösségi oldalon. 
Az ismert internetes közösségi oldalakon való megjelenés mellett fontos a települések saját honlapjának valamilyen formában való interaktívvá tétele is. Ennek segítségével azonnal, közvetlenül megismerhető a lakosság véleménye az önkormányzati intézkedésekkel kapcsolatban, igaz megvan az a veszély, hogy esetleg sértő, szélsőséges, hamis vagy uszító tartalmak is felkerülhetnek.
Az önkormányzati honlapok sajátos formája a szerkesztett és a szerkesztetlen tartalmakat ötvöző, budapesti kerületek számára készült Ittlakunk.hu portál, amelyet a főszerkesztő, Lőke András mutatott be az egybegyűlteknek. Mint elmondta, a honlapon több száz amatőr "újságíró" tudja egymást és az olvasókat tájékoztatni a lakhelyén  történtekről, a moderátorok pedig ügyelnek arra, hogy a viták ne fajulhassanak el túlságosan, illetve, hogy "ne dominálják a trollok a terepet."
A helyi sajtó gyenge pontja a szerkesztők és az újságírók képzetlensége is – derült ki a MÚOSZ Helyi Lapok Szakosztályának elnöke, Gönczi Mária előadásából. Tapasztalatai szerint ugyanis a helyi média szerkesztői és munkatársai általában lelkes, jószándékú amatőrők, tanárok, könyvtárosok, a művelődési ház alkalmazottai. Számukra rendez a MÚOSZ immár 13 éve továbbképzéseket,ahol eddig 1200 hallgató vett részt 600 településről. 
Az egybegyűltek mindemellett megismerkedhettek a Gyöngyösi Városi Televízió munkájával, illetve az interneten és a SMART televíziókon megtekinthető Önkormányzati Televízió működésével is.
Mivel a konferencia résztvevői a szakemberek továbbképzését, a tapasztalatok átadását és a sikeres modellek terjesztését rendkívül fontosnak tartják, ezért 2013-ban a MÖSZ és a MÚOSZ folytatja a tanácskozások sorozatát és közös képzési programot indít.

Forrás: Magyar Polgármester Online

 
Nagy Gábor Miklós, kommunikációs szakértő előadása 
Pálinkás Ildikó főszerkesztő előadása (Gyöngyös Városi TV)
Gönczi Mária MÚOSZ szakosztályi elnök előadása 
Melles Katalin médiakutató (Ipsos Zrt.) előadása  
Lőke András főszerkesztő (Ittlakunk.hu) előadása 


A rendezvényt élőben közvetítette az Önkormányzati TV. A konferencia anyaga teljes terjedelmében itt megtekinthető: http://onkormanyzati.tv/index.php?id=20&viewMode=video&contentid=20121017100355053&pos=120


 


Vissza